Sidebar

Magazine menu

17
Fri, May

TAN403 - Ngôn ngữ Kinh tế Thương mại 2 – Kinh doanh Quốc tế (International Business)

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 
  1. MỤC TIÊU HỌC PHẦN:

Học phần được giảng dạy cho sinh viên đã đạt trình độ Bậc 5 - C1 thuộc Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc của VN. Hoàn thành môn học, sinh viên sẽ đạt trình độ tương đương CĐR là BEC3 (BEC Higher). Học phần này nhằm trang bị cho sinh viên các kiến thức khái quát nhất về kinh doanh quốc tế (kinh doanh quốc tế là gì, sự khác biệt giữa kinh doanh quốc tế với ngoại thương, thế nào là toàn cầu hóa và các yếu tố ảnh hưởng tới toàn cầu hóa), những tác động và ảnh hưởng của môi trường kinh doanh quốc gia (yếu tố văn hoá, pháp luật, chính trị, hệ thống kinh tế) tới kinh doanh quốc tế, các học thuyết về ngoại thương, lý do tại sao chính phủ phải can thiệp vào ngoại thương, đầu tư quốc tế và các công cụ can thiệp của chính phủ.

 

  1. NỘI DUNG HỌC PHẦN

Buổi

Chương

Phân bổ thời gian

Đóng góp vào CLO

Giảng dạy trên lớp

Tiểu luận, bài tập lớn, thực tế

Tự học, chuẩn bị có hướng dẫn

Lý thuyết

Thực hành, thảo luận

1

Introduction to the course 

3

 

 

7

5,6

2

Chapter 1: The Global Perspective

3

 

1.5

5

1,5,6

3

Chapter 3 (Part One): Politics in Business

3

 

1.5

5

1,3,4,5,6

4

Chapter 3 (Part Two): Legal systems

3

 

1.5

7

1,3,4,5,6

5

Discussion 1: Political Risk Analysis

 

3

3

7

1,3,6,7,8,9

6

Chapter 4 (Part One): Economic Systems

3

 

1.5

5

1,3,4,5,6

7

Discussion 2: Economic Freedom Analysis

 

3

3

5

1,3,6,7,8,9

8

Chapter 6:

Business-Government Trade Relations  

3

 

1.5

7

1,3,4,5,6

9

Chapter 12 (Part One):

Analysing International Opportunities   

3

 

1.5

5

1,3,4,5,6

10

Chapter 12 (Part Two): Analysing International Opportunities   

3

 

1.5

5

1,3,4,5,6

11

Discussion 3: 

Market Potential Analysis

 

3

3

5.5

1,3,6,7,8,9

12

Chapter 2: 

Culture in Business   

3

 

1.5

5

1,3,5,6

13

Chapter 5:  International Trade Theory    

3

 

1.5

5

1,2,3,5,6

14

GIAP Presentation

 

3

 

4.5

6,7,8,9

15

GIAP Presentation

 

3

 

4.5

6,7,8,9

Tổng cộng (giờ)

30

15

22.5

82.5

 

 

  1. PHƯƠNG PHÁP, HÌNH THỨC KIỂM TRA ĐÁNH GIÁ

- Thang điểm: 10.

- Các thành phần đánh giá:

Hình thức 

Nội dung đánh giá

Tiêu chí đánh giá

CLO 

Trọng số

Đánh giá  quá trình

Chuyên cần

- Qua điểm danh: Học sinh đi học muộn một buổi bị trừ 0,5/10 điểm; nghỉ học không phép một buổi trừ 1/10 điểm

- Qua trả lời câu hỏi trên lớp: Mỗi học sinh phải trả lời được ít nhất một câu hỏi, nếu học sinh không trả lời câu hỏi trên lớp nào bị trừ 1/10 điểm

Số lần có mặt trong lớp + tham gia trả lời câu hỏi trong lớp

1,2,6,7,9

 

10%

Báo cáo GIAP

Báo cáo phân tích

Xem mô tả chi tiết (rubric) bên dưới

3,4,5,6,7,8,9

15%

Thuyết trình báo cáo

Trình bày nội dung trong báo cáo GIAP

Xem mô tả chi tiết (rubric) bên dưới

3,4,5,6,7,8,9

15%

Đánh giá tổng kết

Thi hết học phần

Khả năng ghi nhớ, vận dụng, phân tích nội dung các chương đã học

Bài kiểm tra lý thuyết Trắc nghiệm + tự luận (70’)

1,2,3,4, 5,7,8,9

60%

 

 

 

Tổng:

100%

 

Tiêu chí đánh giá Báo cáo

 

Criteria

Does Not Meet

0 pts

Partially Meets

1 pts

Meets

2 pts

Exceeds

3 pts

Language (50%)

 

 

 

 

Analysis (20%)

 

 

 

 

Format (10%)

 

 

 

 

References and citation (10%)

 

 

 

 

Tables and Figures Appearance (10%)

 

 

 

 

 

Tiêu chí đánh giá Thuyết trình

Criteria

Does Not Meet

0 pts

Partially Meets

1 pts

Meets

2 pts

Exceeds

3 pts

Delivery (70%)

  • Understanding of the topic
  • Hold attention of entire audience

 

 

 

 

Voice (30%)

  • Loud enough
  • Clear intonation

 

 

 

 



Hướng dẫn viết Báo cáo

Going International Analysis Project (GIAP)

Purpose: to gain a deeper understanding, awareness and knowledge of how to analyze an international business opportunity in order to make a good decision about “going international”. 

Length: 10 to 16 pages at 1.5 line spacing (NOT single spacing!)

 

Cover Page: includes target market, company and product name and group member names

PART ONE:  EXECUTIVE SUMMARY (1-2 pages)

  1. Describe the Vietnamese company you have chosen for the report.  What are its main product lines or services that have international market potential?
  2. Where is the target market that you are considering?
  3. Provide a weighted scaling of factors analysis that shows how you arrived at your final decision to export/not export or monitor closely. (see “other GIAP requirements” section)
  4. Based on your analysis, what do you recommend the company to do?
  5. Go international now (that is, export now)
  6. Do not go international (do not export now)
  7. Monitor closely, maybe in _____ months or years if _______ happens.)

PART TWO:  FACTORS FOR ANALYSIS (8-14 pages)

In this section, you will analyze and develop the key factors that have most influenced your “going international” decision.  Remember to show/develop the link between the information/research you find and its impact on your exporting decision!!! Only put RELEVANT information that impact your export decision in the report.

Section I. Country Overview  (no more than 1 page)

  1. Factual data
  1. Geographic location
  2. Neighboring countries 4. Natural resources
  3. Population 5. Main industries and locations within country
  1. Background
  1. Historical development 2. Histories of key industries

Section II. Political and Legal Analysis

  1. Political ideology
  1. Wide vs. narrow participation
  2. Democracy vs. totalitarianism
  3. Pace of progress if nation is undergoing political transition
  1. Political risk
  1. Level of political risk
  2. Sources of political risk (corruption, ethnic conflict, etc.)
  3. Main type(s) of political risk (kidnappings, policy changes, etc.)
  4. How to adapt to the political risk
  1. Legal system
  1. Common law, civil law, or theocratic law
  2. Similarity of home and host nations’ legal systems
  3. Incidence of intellectual property violations
  4. National enforcement of property rights (patents, trademarks, and copyrights)
  5. Presence of product safety and liability laws
  6. Level and focus of taxation
  1. International relations
  1. General relations with other countries (key allies/adversaries)
  2. Multilateral agreements with other nations

Section III. Economic Analysis

  1. Economic system
  1. Type of system (centrally planned, mixed, or market)
  2. Fiscal and monetary policies
  1. Economic development
  1. GDP and GDP per capita
  2. Level of black market activity
  3. Level of human development
  4. Country classification (developed, newly industrialized, or developing)
  5. Macro-economic indicators (unemployment, inflation, etc.)
  1. Economic transition (if in transition from central planning)
  1. Quality of managerial expertise
  2. Capital availability
  3. Cultural issues
  4. Environmental degradation
  1. Financial markets
  1. Exchange rates with key currencies and recent trends
  2. Presence of currency controls/restrictions
  1. Infrastructural forces
  1. Transportation (logistics)
  2. Communications (internet connections/speed, mobile phone penetration/costs)

Section IV. Market Potential

  1. Identify basic appeal
  1. Suitability of climate
  2. Absolute product bans
  3. Access to financing
  1. Measure market potential
  1. Measure current level of imports of your product category
  2. Measure current level of sales
  3. Calculate market potential indicator (if appropriate)
  4. Quality of infrastructure
  1. Competitor analysis
  1. Number of competitors
  2. Market shares of each competitor
  3. Appeal of competitors to segments or mass market
  4. Customer loyalty to competitors
  5. Threat from substitute products

Section V. References 

 all resources (including all on-line resources)

 

GIAP Schedule of Deadlines

Deadline 1:  Submit GIAP group information including:

  1. the names of the people in your group
  2. the sections for which each is responsible
  3. the name of the Vietnamese company and the industry it is in
  4. the name of the product (or product line) or service with international sales potential.
  5. select a group coordinator who will be the main spokesperson for the group
  6. country (target market).

Deadline 2 (Session 11): Submit GIAP detailed outline

Deadline 3 (Session 14): Submit a final draft of GIAP report.  I want a paper copy and an electronic copy.  Minimum of 10 pages.  Maximum of 16 pages.  You must space your paper at 1.5 lines (not single or double-spaced).  Your bibliography and appendices would not be included in your number of pages.

 

THÔNG BÁO

VĂN BẢN - BIỂU MẪU

Số lượng truy cập

14188182
Hôm nay
Hôm qua
Tuần này
Tuần trước
Tháng này
Tháng trước
Tất cả
3486
12390
51930
14066797
178287
298110
14188182

Địa chỉ IP: 18.222.121.79
2024-05-17